Taken
Wat doet een syndicus?
Vanaf het ogenblik dat diverse woningen of panden, toebehorend aan meer dan één eigenaar, onder één dak vallen, is het aantstellen van een syndicus wettelijk verplicht.
De syndicus draagt zorg voor het financieel, technisch, administratief en communicatief beheer van de mede-eigendom en de uitvoering van de beslissingen van de raad van mede-eigendom.
De raad van mede-eigendom is het belangrijkste communicatieorgaan tussen de eigenaars en de syndicus. Op de jaarlijkse Algemene Vergadering worden de nodige beslissingen genomen om het goede beheer van uw mede-eigendom te waarborgen. Op deze pagina vindt u alvast heel wat informatie terug over de werking en voorbereiding van de Algemene Vergadering.
Via de wet zijn de syndicus een 20-tal taken toebedeeld. Ook bij schadegevallen kan de syndicus de nodige bewarende maatregelen nemen om de oorzaak van mogelijke problemen op te sporen en te verhelpen.
Daarnaast kan de syndicus ook nog andere taken toegewezen krijgen, zoals het opvolgen van schadedossiers, bijwonen en/of aanvaarden van opleveringen inzake algemene delen in naam en voor rekening van mede-eigendom of inwendig reglement, het opvragen van vergelijkende offerten,... Deze taken zijn echter buitengewone prestaties.
Een syndicus streeft steeds naar een optimale staat van de algemene delen van het gebouw.